Архів документів:

земельне законодавство України:

Найпопулярніші статті

Додаткові web-ресурси

сайт Верховного Суду України
сайт Верховного Суду України
Сайт Вищого господарського суду України
Сайт Вищого господарського суду України
державне агенство земельних ресурсів
державне агенство земельних ресурсів

Новий порядок зміни цілового призначення земельної ділянки

З 2013 р. істотно змінився порядок зміни цільового призначення земельної ділянки для громадянина - власника такої земельної ділянки. В цій статті ми розглянемо найбільш поширений випадок зміни цільового призначення земельної ділянки з особистого селянського господарства (ОСГ) на цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

З 01.01.2013 р. набули чинності Закон України «Про державний земельний кадастр» та положення Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо заборони зміни цільового призначення земельної ділянки у випадку її невідповідності детальному плану території та/або плану зонування території. З 21.03.2013 р. втратила чинність Постанова Кабінету міністрів, якою було раніше затверджено Порядок зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб.

Загалом, порядок зміни цільового призначення земельної ділянки схожий на порядок відведення земельної ділянки у власність із земель державної або комунальної власності, проте має певні свої особливості.

Отже покроковий порядок зміни цільового призначення з ОСГ на забудову буде виглядати наступним чином.
Крок 1. Оформлення заяви власника на зміну цільового призначення

До 2013 р. дозвіл на зміну цільового призначення надавали органи місцевого самоврядування (селищні, сільські, міські ради народних депутатів), шляхом прийняття рішень на сесійних засіданнях. З 2013 р. дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки вже не потрібен. Для першого кроку необхідно скласти нотаріально засвідчену заяву про надання згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки. Саме ця заява і буде підставою для розробки проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення землі на наступному кроці.
Крок 2. Розробка проекту зміни цільового призначення земельної ділянки з ОСГ на забудову

Для розробки проекту землеустрою про зміну цільового призначення необхідно звернутись до землевпорядної організації, яка має в своєму штаті сертифікованих інженерів-землевпорядників, та укласти відповідний договір на розробку землевпорядної документації (проект зміни цільового призначення).

Розробка проекту займає в середньому від 1-го до декількох місяців часу, протягом якого необхідно здійснити геодезичну та топографічну зйомку, отримати додаткові вихідні дані, розробити документацію (скласти картографічні матеріали, креслення та інше), отримати висновки про погодження проекту землеустрою в місцевому управлінні Держземагентства, відділі містобудування та архітектури. В окремих індивідуальних випадках проект землеустрою необхідно буде погодити з органами екологічної безпеки, охорони культурної спадщини, іншими установами та організаціями. Отримання вказаних висновків про погодження проекту землеустрою, як правило, займає значну частину часу, визначеного договором на розробку документації.
Крок 3. Отримання витягу з Державного земельного кадастру (ДЗК)

Після отримання всіх необхідних погоджень, подаємо проект щодо зміни цільового призначення земельної ділянки державному кадастровому реєстратору з метою внесення відомостей про зміну цільового призначення до Державного земельного кадастру (ДЗК).

Додатково до проекту землеустрою необхідно надати державному кадастровому реєстратору обмінний файл у форматі XML, який містить певний перелік даних, що спрощують реєстратору внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

За видачу витягу з ДЗК справляється обов’язковий платіж (65 грн.). Відповідно реєстратору подається оригінал квитанції про перерахування вказаної суми грошових коштів.
Крок 4. Затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки

Після отримання витягу з ДЗК, проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки передається на затвердження до органу місцевого самоврядування (селищної, сільської, міської ради народних депутатів). Орган місцевого самоврядування на черговій сесії приймає рішення про затвердження чи щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою. Відмова у затверджені проекту землеустрою може бути оскаржена в судовому порядку. Дивіться зразок рішення про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки.

Тут варто також вказати, що затвердження проекту по земельній ділянці, яка знаходитися за межами населеного пункту, здійснюється районною державною адміністрацією, а не місцевою радою.
Крок 5. Отримання свідоцтва про право власності на земельну ділянку зі зміненим цільовим призначенням

Після отримання рішення про затвердження проекту зміни цільового призначення, звертаємось до місцевого управління Держреєстраційної служби з метою реєстрації права власності на земельну ділянку зі зміненим цільовим призначенням. Протягом 14 днів після подання певного пакету документів реєстратор (вже не кадастровий) зобов’язаний видати відповідне свідоцтво про право власності на земельну ділянку зі зміненим цільовим призначенням.

Додатково дивіться нашу статтю про Порядок реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Наша партнери мають великий досвід, технічні можливості та відповідних спеціалістів для розробки проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки. Починаючи з кадастрової зйомки земельної ділянки, розробки безпосередньо проекту та закінчуючи отриманням витягу з  Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Зміна цільового призначення офіційне роз'яснення

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Відповідно до статті  19 Земельного кодексу землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

 

Стаття 20 цього ж Кодексу передбачає, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень.

 Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:

щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;

щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 3133-37 цього Кодексу.

 

Отож, якщо особа має намір здійснити процедуру зміни цільового призначення земельної ділянки, необхідно:

1. Замовити у землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною її цільового призначення. Необхідно домовитись з землевпорядною організацією про вартість, строки виконання робіт та укласти відповідний договір. Землевпорядна організація має виконати геодезичні роботи і розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у строки, встановлені договором. Межі земельної ділянки, при потребі, мають бути закріплені межовими знаками встановленого зразка. Проект землеустрою має бути складений у паперовій формі та у формі електронногодокументу. Вимагайте від землевпорядної організації надання Вам примірника виготовленої землевпорядної документації у паперовій формі. У разі виникнення судового спору щодо законності зміни цільового призначення земельної ділянки у суді, вона буде слугувати доказом.Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню уповноваженими органами влади відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України.У разі, якщо змінюється цільове призначення особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягає обов’язковій експертизі, яка проводиться Держземагентством України.

2. Звернутися до державного кадастрового реєстратора у територіальному (районному, міському) органі Держземагентства України із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку. Якщо інше не передбачено договором про розроблення проекту, до цього органу має звертатись землевпорядна організація.До заяви додається:
- розроблений та погоджений уповноваженими органами проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у паперовому вигляді та у формі електронного документу, а у разі, якщо щодо проекту проводилась державна експертиза – також оригінал позитивного висновку цієї експертизи;
- документ, що підтверджує оплату послуг із внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Подана заявником заява на протязі 14 днів розглядається державним кадастровим реєстратором територіального органу Держземагентства у районі (місті), за наслідком чого, у разі, якщо подані документи складені вірно, державний кадастровий реєстратор вносить відомості про зміну цільового призначення земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

  1. Звернутись до органу, уповноваженого  приймати рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з клопотанням про затвердження проекту. Таким органом у межах населених пунктів є відповідна сільська, селищна, міська рада. Уповноважений орган має прийняти рішення про затвердження проекту та зміну цільового призначення земельної ділянки або відмову у вчиненні таких дій.

Важливо знати:

Відмова органу влади у зміні цільового призначення земельної ділянки повинна бути мотивована і містити у собі посилання на підстави відмови. Такими підставами можуть бути:

- невідповідність запроектованого цільового призначення вимогам закону або прийнятих відповідно до нього нормативно-правових актів,
- неузгодженість цільового призначення земельної ділянки вимогам затвердженої містобудівної документації або документації із землеустрою.
4. Засвідчену копію рішення уповноваженого органу влади про затвердження проекту та зміну цільового призначення земельної ділянки вказаний орган має надати територіальному органу Держземагенства для внесення відомостей про прийняття такого рішення до Державного земельного кадастру.